30. července 2014

DECH

Dech - Sarah Crossan

Nakladatel: Baronet
Počet stran: 264
Rok a měsíc vydání: 04/2013

Anotace: Nic pro nás není tak přirozené jako dýchání... Představte si ale svět, ve kterém si jen privilegovaní mohou koupit dostatek kyslíku k tomu, aby mohli tančit či si zahrát obyčejný fotbal. Svět, kde chudí jen stěží zaplatí účet za vzduch nezbytný k životu. Svět, v němž po netušené katastrofě přežívá zbytek obyvatel v hermeticky uzavřených městech s vlastní atmosférou. Pustou planetu Zemi, kde nejvzácnějším rostlinným druhem je obyčejný strom. Právě v takovém světě žije Alina, Bea, Quinn a jejich přátelé. Od ostatních mladých lidí se liší svou přemýšlivostí a odvahou něco ve svém okolí změnit. Odvahou nadechnout se jinak než druzí – svobodně. Dystopický román mladé irsko-americké autorky plný dobrodružství, při němž se doslova tají dech. 

V tomto světě je kyslík pouze pro privilegované. Musíte mít hodně peněz, abyste si mohli se svou ženou zatančit, abyste si mohli jít zasportovat. Protože jinak je určená přesná denní spotřeba pro každého obyčejného občana. A vyšší spotřeba se platí a trestá. Kam zmizela všechna zeleň? Proč lze žít už pouze v obrovských kopulích? Země je pustá a zbyl vůbec někdo, kdo by to chtěl změnit?

Jako obvykle v dystopiích nás nejdříve čeká objevování nového světa, zjištění, co a proč je jinak. Nápad skvělý, nevážíme si věcí, které považujeme za samozřejmé. Jaké by to bylo, kdyby byl vzduch nedostatkovým zbožím? Vše je nám odkrýváno postupně a pomalu, pro efekt napětí a oddalování pointy.

Jednodušší jazyk, ale popsáno srozumitelně a poutavě. Téma ochrany a záchrany přírody je mi blízké, takže jsem brzy věděla, které straně budu držet palce. Nevím, zda to autorka tak zamýšlela, ale já bych v této knize našla i hlubší smysl, filosofický, pamatujme na to, co provádíme s naší planetou, máme jen jednu a za jinou ji nenahradíme.

Vždy jsem zastáncem přírody a bylo mi velmi sympatické, že hlavní hrdinové tohoto příběhu taky. Jak projevují svou lásku a co jsou ochotni obětovat. Trápilo mě bezpráví a nespravedlnost páchána na těch co si to nezaslouží a co za nic nemohou. Kniha je skvěle rozehrána k pokračování, které má vyjít letos na podzim a moje knihovna už na něj netrpělivě čeká.

Střídají se pohledy jednotlivých postav, takže o všem víme z první ruky a ze všech stran. Knížka není nijak tlustá, je to spíše jednodušší četba, ale určitě bych ji doporučila kvůli zajímavému nápadu, nad kterým, pokud chceme, se lze hodně zamyslet.

Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuju nakladateství Baronet.

5 komentářů:

  1. Krásně napsaná recenze. O knihu jsem už párkrát zavadilo, ale nikdy mě neoslovila nějak zvlášť na to, abych si ji koupila. Asi to byla chyba, jak to vidím. :) Asi se po ni někde podívám, protože z tvé recenze vyplývá, že je to dobré čtivo. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. dekuju :) a vazne je to dobre ctivo, vyplyva to spravne :)

      Vymazat
  2. Přečetla jsem si jen pár řádků, abych věděla, že toto si musím prostě přečíst. Antiutopie mám ráda (např.: 1984 je jedna z mých nejoblíbenějších knih), i když jsou často deprimující. :D Dech je ale, koukám, dost originální, určitě si přečtu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. je fakt, ze to byva casto deprimujici :) ale tohle se mi cetlo fakt pekne, ma to myslenku a neni to tak tlusty, kdyby se ti to nahodou nelibilo, tak ti to nezabere tolik casu docist ... :-D

      Vymazat
  3. Skvela recenze na zajimavou knizku!
    PS: poslala jsem ti zoravu na FB na tvoji stranku :))

    OdpovědětVymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...