1. července 2014

WASHINGTONSKÝ DEKRET

Washingtonský dekret - Jussi Adler-Olsen

Nakladatel: Host
Počet stran: 616
Rok a měsíc vydání: 05/2014

Anotace: Politický thriller od autora severských kriminálních bestsellerů. Demokratický guvernér Bruce Jansen právě vyhrál s velkým náskokem americké prezidentské volby. Oslava vítězství je však pokažena atentátem, při němž umírá jeho manželka. Kdo stojí v pozadí tragédie? Je vrahem opravdu místní podivín, nebo nitky sahají dál? Po Jansenově nástupu do úřadu prezidenta se Spojené státy rázem ocitají v situaci, kdy nový prezident udělá cokoliv, aby změnil americkou společnost — okamžitě a za jakoukoliv cenu. Doggie Rogersová, členka Jansenova štábu, se po schválení Jansenova kontroverzního dekretu, který ruší ústavní práva amerických občanů, ocitne uprostřed všeho dění. Rozpoutá se peklo na zemi, jaké Amerika ještě nezažila. Doggiin svět je brzy vzhůru nohama. Její otec je odsouzen k trestu smrti za vraždu prezidentovy ženy. Ve společnosti to vře a vojáci v ulicích násilím potlačují protesty bouřících se občanů. Doggie se cítí bezmocná. Zbyli jí ještě nějací přátelé, kteří jí mohou pomoci?

Nový prezident byl právě zvolen a chce se ujmout vlády. Má hodně plánů a přání. Avšak už od jeho počátků v politické kariéře se kolem něj dějí divné věci, jeho milovaní umírají. Může něco takového člověk překonat bez následků? A můžeme to nechat být a prostě jen doufat, obzvlášť, když je politicky činný a má vliv na životy nás všech? 

Trochu jsem se bála knihy s politickým zaměřením, navíc Ameriky. Nerozumím tomu a vlastně po tom ani netoužím do takové hloubky, jako je to popsáno v knize. Naštěstí to mělo, podle mě, tvořit jen pozadí příběhu, takže jsem to sice četla, ale nezabývala se pochopením a mile se divila, že to na celkový dojem nemělo žádný negativní vliv. Slyšela jsem, že i hodně z vás se bojí takového typu příběhu, ale není čeho. Navíc, kdyby to někoho nalákalo a zaujalo, na konci najdeme vysvětlení všech reálií a institucí o kterých se dozvíme. 

Trochu překvapivé pro mě byl popis situace v Americe, takové to, co vídáme ve filmech, ale protože tady to není, neumíme si to moc představit. Nebo vy se bojíte jít do školy v nové bundě? Myslíte, že by vás kvůli tomu někdo zastřelil? Setkáváte se denně s drogami? V příběhu je vše popsáno a pro mě to bylo zajímavé přiblížení stavu.

Nabito akcí, dílo má 600 stran a když jsem ho otevírala, říkala jsem si, no to bude nuda, nemůžou po mě chtít udržet pozornost celou tu dobu. A udrželi. Příběhy ze života našich hlavních aktérů se střídají s politickým pozadím a s všemožnou akcí a napětím. 

Pobavilo mě hodně "amerikanizovaných" proslovů, taková ta naivita, všichni žili šťastně až do smrti, pravda a láska zvítězí, lež má krátké nohy apod. Tvořilo to výborný kontrast s téměř apokalypsou, co autor vytvořil hlavní zápletkou, Washingtonským dekretem, který vše obrátí naruby. 

Hodně jsem přemýšlela, jak by to všechno šlo uplatnit v realitě. Pokud někdo dokáže všechno odůvodnit, jako se povedlo v knize, proč to tak nefunguje i ve skutečnosti, proč to nejde použít v pravé politice? NA druhou stranu s tím, jak se to zamotalo a jak to končí, možná dobře. Možná bychom to měli brát jako varování, čemu se vyhnout, na co si dát pozor, jak může jeden nápad všechno změnit, jak k lepšímu, tak ale i k mnohem horšímu.

Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuju portálu Severské detektivky.

1 komentář:

  1. I když tady píšeš, že všech 600 stran ti udrželo pozornost, stále váhám, jestli si mám knihu přečíst. Není to zrovna nějaké téma, které by mě zaujalo. Každopádně mě tvá recenze donutila alespoň nad knihou uvažovat. :)

    OdpovědětVymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...