4. září 2014

TAMPA

Tampa - Alissa Nutting

Nakladatel: Odeon
Počet stran: 224
Rok a měsíc vydání: 04/2014

Anotace: Celeste je šestadvacetiletá středoškolská učitelka. Její zálibou jsou nezletilí studenti. Při výběru ideálního kandidáta má určitá kriteria: Nesmí být moc sebevědomý. Nesmí mít vysportovanou postavu. Nesmí mít akné. A brzy se její představy splní… Kritika román ohodnotila termínem „sexuálně explicitní“, autorka dopodrobna popisuje všechny sexuální scény. Zároveň nastoluje jízlivou otázku: Kdo by v patnácti dokázal odolat svodům atraktivní učitelky?

Je všeobecně známo, že tato kniha je hodně kontroverzní a velká část lidí, co se do ní odhodlají pustit, nemají ani sílu ji dočíst. Co se mě týče, nedočíst by byla škoda. Knihu bych ale asi nedoporučila lidem, co mají všeobecně problémy s erotickými romány, byť toto není klasicky zařaditelné dílo.

Rozdělila bych knihu na dvě části. První je plný erotiky a to na docela drsný způsob. Ať způsobem vyjadřování, myšlenek hlavní hrdinky nebo tím, co se na scéně děje a jak je nám to podáno. Tato část je pravděpodobně ta, co odrazuje, protože sex s nezletilým a ještě popisovaný takto, asi není lehké po každého skousnout. 

Pokud však pojmeme knihu trochu jinak a čteme mezi řádky, objevíme hlubší podstatu. Pedofilie je nemoc a my máme možnost dostat se do hlavy jednoho takového případu, protože sdílíme s Celeste každou její myšlenku, touhu, přání a nápad. Vidíme i vývoj celé situace a její nemoci. Celeste je chladná a vypočítavá, nejde si za svým v pohnutkách lásky, ale honí se především za uspokojením své touhy.

Další, co vede k zamyšlení, je to, jak my na celou knihu pohlížíme. Jde o starší ženu, nikoliv však starou, naopak velmi atraktivní a žádnou, a mladšího muže, nepůsobí to tak drsně, jako když si představíme, že jde o učitele a jeho žačku. Navíc, který pubertální chlapec by nechtěl být objektem vášně ženy, vypadající jako top modelka?

Zajímavý a k zamyšlení je i konec knihy, myslíte, že bude Celeste potrestána? Že na její úchylku nikdo nepřijde, že se jí bude oddávat až do konce své učitelské kariéry, kterou si mimo jiné zvolila především pro stálý přísun mladých hochů? Nebo se napraví? Sama od sebe nebo s nápomocí? A jak jsou na tom její objekty? Vážně si to odtrpí nebo si vše naopak užívají? A pokud ano, dělá to její vinu menší? Na toto nebudu odpovídat já, to jen pár bodů k zamyšlení pro potenciální čtenáře.

Pokud vás výše uvedené otázky zaujaly, určitě se do knihy pusťte, mě se překvapivě líbila. Ne sice na první pohled do ní, ne na první kapitolu, ani na druhou, vlastně ani na první dočtení. Ale až když jsem se zamyslela, především díky skvělému doslovu Richarda Olehly.

Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuju nakladatelství Odeon.

6 komentářů:

  1. Tak to vypadá zajímavě. Teď se chystám na Lolitu kvůli maturitě, tak uvidím, jaká bude ta, a kdyžtak se pustím i do téhle knihy. :)) Jinak moc pěkná recenze. :)

    OdpovědětVymazat
  2. O téhle knize už jsem dřív slyšela, ale zatím nenarazila na žádnou recenzi, takže ti za nic děkuji :)) Hezky napsané, dobře se mi to četlo.

    OdpovědětVymazat
  3. O této knize jsem už slyšela hodně a hodně mě zaujala. Ten nápad je dle mého úžasně originální a k zamyšlení určitě taky. Já si to prostě budu muset sehnat! :D Krásná recenze, takhle se mi obzvlášť líbila! :)

    OdpovědětVymazat
  4. O této knížce slyším prvně, díky za tip!

    OdpovědětVymazat
  5. Páni, na knih jsem se dívala už dříve, zaujala mě anotací, ale po tvé recenzi jsem asi plně rozhodnuta si ji přečíst! :3 Tak snad mezi těmi novinkami najdu místo, přece jenom to není zas tak dlouhá kniha. Opravdu skvělá recenze. :)

    OdpovědětVymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...